OpenEXR v2: Historia nowego standardu kompresji
Zdjęcia
OpenEXR to format grafiki rastrowej o niskiej rozdzielczości, opracowany przez ILM do użytku w branży obrazów komputerowych i efektów wizualnych, zarówno animacji komputerowych, jak i efektów wizualnych. Jego wielokrotna rozdzielczość i format piksela o stałej arności sprawiają, że jest atrakcyjny do komponowania, ponieważ eliminuje wiele bolesnych elementów tego procesu. W szczególności raster OpenEXR wykorzystuje pamięć szybciej niż jego poprzednik, GIF. Przy użyciu OpenEXR możliwe jest przechowywanie około pięciu megabajtów informacji na zaledwie jednym gigabajtzie pamięci RAM. Jego funkcja rastrowa pozwala również użytkownikowi pracować z rastrami w kierunku poziomym i pionowym, co jest przydatne do animowania złożonych scen 3D.
Oprogramowanie openEXR zostało po raz pierwszy wydane w październiku 1995 roku, krótko po specyfikacji GIF-a, która sama w sobie była zwieńczeniem wielu lat pracy. W tym momencie jednak nie miał konkurencji, ponieważ GIF był własnością uznanego dostawcy Necci. Necci wydała własną wersję formatu, zwaną GIF, która stała się standardowym formatem animowanych stron internetowych i obrazów. W tamtym czasie OpenEXR wyglądał jak obiecujący konkurent dla GIF-a, ale przeszkadzał mu fakt, że był nowy i nie został szeroko przyjęty przez przeglądarki. Oznaczało to, że musiałby poświęcić więcej czasu na testowanie swoich algorytmów kompresji wizualnej, na co nie miał wystarczająco dużo czasu.
10 lipca 1996 roku została wydana nowa wersja OpenEXR z dodatkowymi funkcjami, które odróżniały go od GIF. Wśród tych funkcji była obsługa szerokiej gamy formatów rastrowych (tych, na których bazował sam OpenEXR), nowy algorytm „stylu kompresji”, który usuwa zbędne dane z procesu kompresji oraz nowe narzędzie do wizualizacji o nazwie ZBrush. Dzięki dodatkowym funkcjom nowej wersji OpenEXR v2 stał się najpopularniejszym formatem kompresji zarówno dla stron internetowych, jak i obrazów. Jest w stanie dekompresować szybkości z podwójną szybkością, kompresować pliki JPEG za pomocą algorytmu wyrównanego do krawędzi lub wyśrodkowanego, a także kompresować kilka popularnych formatów graficznych przy użyciu techniki zwanej „kompresją pakietową”. OpenEXR v2 może również dekompresować pliki audio w czasie rzeczywistym, a także dekompresować szybkości w 16-bitowym trybie float.